Škola pro udržitelný život

Stát se školou ve světě udržitelnosti je náš cíl

Konference ŠUŽ v Praze

 23. 6. nás čeká konference v Praze. Těšíme se na novinky a možnosti pokračování projektu.


Krok 7: Hodnotíme a promýšlíme co dál

Zvládli jsme to! Děkujeme všem za podporu. Bylo to náročné, ale překonali jsme všechny překážky. Doufáme, že náš projekt místním poslouží i několik let. Začíná nám fáze promýšlení toho, kam povedou naše kroky dál. Rozhodně máme v plánu pomoci s rekonstrukcí kovárny a zvelebením okolí, jak to jen půjde.

Krok 6: Realizujeme projekt

V předchozím kroku jsme spolu s obcí po dlouhé diskusi ohledně výhod a nevýhod vybrali informační tabuli ke kovárně. čeká nás zpracování návrhu, výběr vhodného materiálu na konstrukci, výběr plochy na tisk, samotná tvorba textu. Velmi se na to těšíme, protože nás čeká schůzka s rodačkou z kovárny, setkání na matrice, jednání s vedením obce, s pánem z tiskárny, expertem z muzea a mnoho dalších. 


Krok 5: Vybíráme a promýšlíme projekt

Jednotlivé návrhy na projekty máme a nyní nás čeká promyslet, který projekt vyhraje a projde celou řadou sít. Rádi bychom opravili místní park u potoka, vytvořili veřejné ohniště, vyrobili tabuli k místní kovárně nebo tabuli pro turisty v okolí nádraží či obecního úřadu. 


Krok 4: Plánujeme budoucnost místa

V tomto kroku projektu nás čeká vymyslet 3-5 projektů, které půjdeme společně představit vedení naší obce, komunitě, občanům a zbytku naší školy. Čeká nás jedna z těch náročnějších fází, ale určitě to zmákneme. Budeme vyplňovat tabulky a rozdělovat si jednotlivé role. Držte nám pěsti.


Krok 3: Poznáváme místo do hloubky

Na tento krok projektu se moc těšíme. Čeká nás projít si historii naší obce, dozvědět se o Povrlech různé zajímavosti a rozličnosti. Je potřeba položit základní kameny, které budou zdrojem informací a inspirací pro naše projektové návrhy. Budou vznikat i rozličné žákovské práce o tom, jak naši obec vnímáme.


Krok 2: Přemýšlíme o udržitelném životě

V rámci tohoto úkolu nás měla čekat stavba věže z marschmallow a špejlí, ale bude to muset počkat na prezenční výuku. Zato se nám povedlo pochopit principy udržitelného rozvoje a jeho tři základní pilíře - sociální, ekonomický a environmentální. Vytvořili jsme společně X-tero naší obce, kde jsme veškeré nasbírané vědomosti a zkušenosti zúročili. V každé jednotlivé oblasti jsme se pokoušeli najít to nejdůležitější.


Krok 1: Vnímáme sebe i místo, kde žijeme 

V rámci tohoto kroku nás čeká shlédnout zajímavé video, prozkoumat místo, ve kterém žijeme a naučit se vnímat sami sebe. V nouzovém stavu nám procházka do přírody určitě prospěje, jen to chce dodržovat všechna pravidla a nařízení. Ke zdokumentování naší práce v terénu nám poslouží fotoaparát nebo mobilní telefon. Snad se brzy vrátíme do školy, abychom mohli pracovat osobně a pohromadě.


Krok 0: Vytváříme bezpečné prostředí ve škole

Než začneme pilně pracovat na projektu je dobré si společně stanovit pravidla komunikace a vzájemné práce. V době nouzového stavu, když je naše škola zavřená, nám nezbývá, než řešit situaci online. Pravidla, která jsme si domluvili ve škole, jsme si společně připomněli a ukotvili v Google Jamboard. Společně také na tomto kroku pracujeme prostřednictvím Google Meet, kde postupně procházíme jednotlivé krůčky k budování pevnějších vztahů v kolektivu.


Místně zakotvené učení

Je nám potěšením, že se můžeme zapojit a stát se součástí něčeho velkého. V rámci projektu je rozvíjeno místně zakotvené učení. Co si pod zkratkou MZU máme vůbec představit? V tomto článku naleznete podrobnější vysvětlení.

MZU je způsob vzdělávání, který:

  • využívá všech aspektů místního prostředí (přírodních, kulturních, historických a sociopolitických souvislostí) jako jednotícího kontextu pro výuku;
  • klade důraz na občanské zapojení v projektech, které mají praktický význam pro obec, slouží komunitě (tzv. servisní projekty);
  • buduje sociální kapitál, podporuje vývoj místních partnerství (týká se nejen žáků).



Jsme tam! Naše škola byla vybrána

Dne 4. 11. 2O2O obdržela naše Ekoškola mail o úspěšném zapojení do projektu ŠUŽ. Je nám potěšením, že se můžeme zapojit a stát se součástí něčeho velkého. Konzultantem pro ŠUŽ se pro naši školu stal pan Bc. Miloš Fejfárek ze Střediska ekologické výchovy SEVER Litoměřice. Těšíme se na spolupráci a společné výsledky práce.


O programu ŠUŽ

Škola pro udržitelný život (ŠUŽ) je program, který pomáhá školám přispívat ke zlepšování životního prostředí a kvality života ve svém okolí. Prostřednictvím projektů žáci, učitelé a místní komunita podporují udržitelný rozvoj místa a žáci se tak učí důležitým dovednostem pro život. Program Škola pro udržitelný život běží od roku 2004 a je jedním z nejdéle se rozvíjejících vzdělávacích programů v České republice.

Program prostřednictvím porozumění místu, praktické péče o místo a aktivního zapojení do života komunity rozvíjí u žáků, učitelů a dalších občanů kompetence potřebné pro udržitelný život.

V programu Škola pro udržitelný život dochází k propojení projektové výuky a místně zakotveného učení tak, že projektová výuka využívá místních témat (přírodních, kulturních, historických, ekonomických a sociopolitických souvislostí) jako jednotícího kontextu pro výuku. Veškeré aktivity směřují k vytvoření produktu přínosného pro místo. 


EKOškola Povrly / Žijeme udržitelně. Žijeme s láskou k naší planetě Zemi.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky